Originalia | Original Articles
Intensivmedizin | Intensive Care Medicine
S. Dohmen · G. Marx · C. Spies · B. Jungwirth · F. Balzer · K. Sperling · B. Weiss · A. Edel

Telemedizin in der Intensivmedizin – Analyse einer deutschlandweiten Mixed-Method-Befragung zum Praxisstand

Schlüsselwörter Telemedizin – Intensivmedizin – Qualitätssicherung – Datenmanagement
Keywords Telemedicine – Intensive Care – Quality Assurance – Data Management
Zusammenfassung

Hintergrund / Fragestellung

Die Wirksamkeit von Telemedizin in der Intensivmedizin ist wissenschaftlich bewiesen. Für ihre Implementierung schafft der Beschluss des Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA) „Zentren für Intensivmedizin“ förderliche Rahmenbedingungen. Ziel dieser Arbeit ist es, den aktuellen deutschlandweiten Praxisstand der Telemedizin in der Intensivmedizin zu erheben.

Methodik

Die Mixed-Method-Befragung erfolgte im Zeitraum 09 / 2023 bis 04 / 2024 und richtete sich primär an Teilnehmende des Round Table Tele-ICU der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e. V. (DGAI), einer Struktur zur wissenschaftlich basierten Implementierung und Standardisierung der Telemedizin in der Intensivmedizin. Sekundär wurden alle Ordinariate anästhesiologischer Lehrstühle in Deutschland befragt. Die Teilnahme erfolgte freiwillig, anonym, einmalig und onlinebasiert. 

Ergebnisse

Die Rücklaufquote der Onlinefragebö--
gen betrug 68 % (n = 30). Alle Antwortenden konzipieren und / oder betreiben aktuell Telemedizin in der Intensivmedizin. Die Anzahl durchgeführter Tele-konsile beträgt in 57 % der Fälle (n = 17) weniger als 10 Telekonsile pro Woche. 57 % der Befragten (n = 17) führen Telekonsile nach Bedarf durch, nur 23 % (n = 7) regelmäßig im Sinne einer Televisite. In 60 % der Fälle (n = 18) ist das Telekonsil ein nicht strukturiertes Gespräch. Die Datenerhebung erfolgt in 57 % der Fälle (n = 17) mündlich während des Telekonsils. Die Vorhaltung erforderlicher personeller und technischer Infrastruktur wird als bedeutende Herausforderung beschrieben. Mehrheitlich wird der Telemedizin in der Intensivmedizin ein hohes qualitätssicherndes Potential zugesprochen.

Schlussfolgerung

Das Angebot an Telemedizin in der Intensivmedizin in Deutschland ist bereits groß. Die aktuell geringe Anzahl an Telekonsilen entspricht nicht dem mutmaßlichen Bedarf und die Gestaltung der Leistung ist sehr heterogen. Für die weitere Implementierung und Standardisierung kommt dem Round Table Tele-ICU der DGAI eine wesentliche Funktion zu. 

Summary

Background

The effectiveness of telemedicine in intensive care has been scientifically proven. The decision of the Federal Joint Committee „Centres for Intensive Care“ creates a favourable framework for its implementation. The aim of this study is to analyse the current state of practice of telemedicine in intensive care throughout Germany.

Methods

The mixed method survey was conducted from 09 / 2023 to 04 / 2024 and primarily focused on the participants of the Round Table Tele-ICU of the German Society of Anaesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI), a structure for the scientifically based implementation and standardisation of telemedicine in intensive care. Secondarily, all chairs of anaesthesiology in Germany were surveyed. Participation was voluntary, anonymous, one-off and online based. 

Results

The response rate for the online ques-tionnaires was 68 % (n = 30). All respondents currently design and / or practise telemedicine in intensive care. In 57 % of cases (n = 17), the number of teleconsultations carried out is less than 10 teleconsultations per week. 57 % of respondents (n = 17) carry out teleconsultations on an as-needed basis, only 23 % (n = 7) regularly on their daily rounds. In 60 % of cases (n = 18), the teleconsultation is a non-structured conversation. Data is collected verbally during the teleconsultation in 57 % of cases (n = 17). The provision of the necessary personnel and technical infrastructure is described as a main challenge. The majority of respondents believe that telemedicine in intensive care has a high-quality assurance potential.

Conclusions

There is already a wide range of teleme-dicine options in intensive care in Germany. The current low number of teleconsultations does not correspond to the expected demand and the organisation of teleconsultations is very heterogeneous. The DGAI‘s Round Table Tele-ICU has an important role to play in further implementation and standardisation. 

Deutsch

03/2025